E-nummers in de ban bij Honig noodzaak of geste?

1279 keer bekeken

 reacties

“Honig doet E-nummers in de ban” kopten de krantenkoppen aan het einde van 2016. Tijdens het Food Future Event van VMT legden Arjan Jongkees en Trix van der Vleuten van Honig uit hoe ze dat hebben gedaan, aan de hand van hun populairste product: Mix voor Macaroni en Spaghetti.

U vraagt, wij draaien

Aanpassingen in de producten worden gedaan omdat de consument daar om vraagt, dat werd duidelijk in het vragenrondje na de lezing. E-nummers zijn namelijk veilig. Het woord E-nummer zegt het eigenlijk al, het betekent dat de stof is goedgekeurd door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). “Wij zijn alleen een commercieel bedrijf”, bepleit KraftHeinz waar Honig onderdeel van is. “De consument gelooft ons nooit als wij ze dat vertellen.”

Aanpassingen in de producten worden gedaan omdat de consument daar om vraagt

En daarom ging Honig niet in verweer, maar stelde een panel samen van consumenten die aangaven wat ze liever niet in een product terugvinden. Dat was meer dan alleen E-nummers, ook palmolie werd verbannen en zout moest aanmerkelijk worden gereduceerd.

Hetzelfde product maar dan anders

Het doel was om het vernieuwde product qua waardering zo dicht mogelijk bij het oude product te krijgen – niet beter, niet slechter – maar wel met een clean label. De consument is namelijk gewend aan het product en verwacht hetzelfde te krijgen. Dat bleek ook uit de reacties die de klantenservice na lancering van het nieuwe product ontving. Er werd gebeld met de klacht: “Ik heb hetzelfde gedaan als altijd, maar het is mislukt.” Dat klopte ook, voortaan moeten er ook tomaten worden toegevoegd. 

De fabrikant voelt de verantwoordelijkheid om meer groenten in de receptuur op de verpakking op te nemen. “96% van de gebruikers volgt 1 op 1 het recept”, zegt Van der Vleuten. Om de richtlijnen van het Voedingscentrum aan te houden en mensen meer groenten te laten eten, lijkt aanpassing van de receptuur om op die manier veel mensen te bereiken dan ook een goede methode.

Het resultaat van jaren onderzoek

Er werden vijfendertig producten van Honig onder handen genomen. Voor de E-nummers die in de mix zaten was er geen concrete vervanger, en dus was het een kwestie van opnieuw samenstellingen maken met natuurlijke smaakstoffen om dezelfde balans terug te vinden. Verder werd de tomatenaroma vervangen met tomatenpoeder. De emulgatoren die erin zaten konden er nu gewoon worden uitgehaald, de andere ingrediënten hadden hun functie overgenomen. De palmolie werd vervangen met raapzaadolie. Ook slaagden ze erin om de hoeveelheid zout te verminderen. “Het verminderen van zout is een veel belangrijker onderwerp”, stipte een kritische luisteraar in het publiek aan.

Volgens de wet was er niks mis met het oude product

Honig voerde veranderingen door en gaf daarmee gehoor aan de wens van de consument. De aanpassingen bleken haalbaar te zijn en de oude toevoeging van emulgatoren onnodig. Volgens de wet was er niks mis met het oude product. De vraag blijft, moet de producent de consument of alleen de wet volgen als het gaat om het gebruik van E-nummers?

Het gesprek