Portret: Debora Sijtsema van Coca-Cola
Debora Sijtsema

Debora Sijtsema

‎Senior Manager QESH, Coca-Cola

816 keer bekeken

 reacties

Wie zijn toch de mensen die ons eten en drinken maken? Debora Sijtsema is dagelijks bezig de producten van Coca-Cola te verbeteren en doet dit met een visie op duurzaamheid. Ze kent de levensmiddelenindustrie van binnenuit, en vertelt waarom zij vertrouwen heeft in de industrie.

In de levensmiddelenindustrie in Nederland gelden hoge standaarden en functioneren we op een hoog niveau van professionaliteit. De consument van nu vraagt om meer openheid, en bedrijven moeten hier gehoor aan geven om een betere band met de consument te krijgen.

Wetten en standaarden

Ik geef leiding aan de afdeling QESH bij Coca-Cola European Partners. Die afkorting staat voor Quality, Environment, Safety en Health. Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten die we maken. We zijn altijd op zoek naar hoe een product of een proces kan worden verbeterd. We willen onze producten op een zo duurzaam mogelijke manier maken. Daarvoor houden we onder andere de verbruiken van energie en water scherp in de gaten, en kijken we hoe we de hoeveelheid afval kunnen scheiden en minimaliseren door bijvoorbeeld efficiënt op te starten.

In Nederland hebben we goede richtlijnen, wetten en standaarden die de consument beschermen. Het grootste deel van de industrie neemt dit serieus en dat kan ik vanuit mijn vak en opleiding onderschrijven. We worden eigenlijk voortdurend gecontroleerd en dat vind ik een goede zaak.

Ik vind het zonde dat er veel fabels en ongenuanceerde verhalen de ronde doen over onze voeding

Het vertrouwen van de consument

Het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie is wellicht laag. Er is een aantal situaties geweest in de media die het imago van de industrie hebben geschaad. Dit soort schandalen overschaduwen al het goede werk dat er wordt verricht. Daarvoor moet de industrie ook de hand in eigen boezem steken. We hebben de focus te veel op verbetering gelegd, zonder dat we erover hebben gecommuniceerd. Er zijn veel ontwikkelingen en het is goed om die aan de consument te laten zien.

Ik vind het zonde dat er veel fabels en ongenuanceerde verhalen de ronde doen over onze voeding. Ik kan uit ervaring zeggen dat dit geen recht doet aan wat er allemaal gebeurt in de levensmiddelenindustrie. Vanwege de controles, de regels en de mensen zoals mijn collega’s en vakgenoten, die hard werken om een goed product neer te zetten, heb ik vertrouwen in de grote bedrijven. Als ik boodschappen ga doen, dan ga ik met een gerust hart naar grote supermarktketens. Zij worden goed gecontroleerd en zijn ook daardoor gemotiveerd goede producten aan de consument aan te bieden.

Zoals ik het zie hoeft de consument alleen maar te genieten van ons product

Ons werk mag gezien worden

Coca-Cola wordt in Dongen geproduceerd door Nederlandse mensen met mineraalwater uit Dongen en suiker van Nederlandse bodem. Dat is leuk voor de consument om te weten en hadden we ook meer onder de aandacht kunnen brengen. Een groot deel van de basisingrediënten is dus lokaal. Het stimuleert de Nederlandse economie met aandacht voor het milieu, duurzaamheid en de mens.

Zoals ik het zie hoeft de consument alleen maar te genieten van ons product. In de fabriek zorgen we ervoor dat onze producten voldoen aan de hoogste standaarden. Die standaarden, zoals de FSSC 22000, zijn internationaal geaccepteerd en staan voor een goede kwaliteit en voedselveiligheid. Dat wordt door onafhankelijke instanties gecontroleerd. Het is mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat onze fabriek aan de standaarden voldoet.

Ik krijg energie en inspiratie van de resultaten die we bereiken. Input van onze consumenten is daarbij natuurlijk welkom, daar kan ik weer wat mee. Daarom willen wij ook meer onze deuren openzetten, zodat de consument nog beter weet hoe het eraan toegaat. Zo kunnen we laten zien dat we in Nederland een industrie hebben om trots op te zijn!

Het gesprek