Portret: Ton van Ekeren van Royaan
Ton van Ekeren

Ton van Ekeren

Innovatie manager, Royaan

810 keer bekeken

 reacties

Wie zijn de mensen achter ons voedsel? De producten die Ton van Ekeren voor snackfabrikant Royaan ontwikkelt, moeten volgens hem vooral goed smaken. Soms loopt hij naar de bouwmarkt aan de overkant van het bedrijf waar hij werkt en vraagt mensen naar hun mening over nieuwe snacks.

Beroep

Dankzij mijn koksopleiding en extra bijscholing aan de HAS in Den Bosch kan ik producten maken die niet alleen veilig zijn, maar ook nog eens culinair verantwoord. Best wel belangrijk als je je bezigt met het bedenken van nieuwe hartige snacks!

Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor alle innovaties voor al onze merken. Dat vind ik ook het allerleukste van mijn werk: innovatief bezig zijn en luisteren naar de vraag van de consument. De consument verandert, dus wij passen de producten ook aan. Het moet gezonder en makkelijk te bereiden zijn, maar bovenal moet het lekker zijn. De reacties van de klanten zijn het mooiste moment van de dag. Ook het door mij bedachte product in de winkel zien liggen, geeft na 27 jaar nog steeds een geweldig gevoel.

De reacties van de klanten zijn het mooiste moment van de dag

Erkenning van de consument

Ik krijg veel energie van consumenten die vertellen wat ze van onze producten vinden. Iedereen heeft wel een mening die zij – al dan niet tussen de zinnen door – kenbaar maken. Wij vertalen dat dan naar producten. Vorig jaar wonnen we het Gouden Wheel of Retail met onze ovenkroketten. Voor mij de ultieme erkenning van de consument. Zoiets win je niet van de een op de andere dag, daar werk je jaren naartoe. Uiteindelijk bepaalt de consument of hij tevreden is of niet. Nu kunnen mensen zonder frituurpan ook genieten van onze producten.

Ideeën te over

Ik heb zó veel ideeën in mijn hoofd, ik moet continu kiezen welke ik ga uitwerken. Een uitdaging waar we als bedrijf op het moment voor staan, is de verhouding tussen prijs en kwaliteit. De klant is gewend aan een lage prijs, maar tegenwoordig is het noodzakelijk duurzame ingrediënten te gebruiken. Dat zijn ingrediënten waar een goed verhaal achter zit en ik zonder problemen aan mijn kinderen zou geven. De criteria daarbij zijn: is het gezond, zonder extra toevoegingen, goed verkrijgbaar en wordt het op een verantwoordelijke manier gefokt of geteeld. Ingrediënten zijn ook duurzamer als je ze dichter bij huis haalt. Zo gebruiken we lakenveldervlees uit Nederland, in plaats van het vlees uit Brazilië te importeren. De paddenstoelen die we gebruiken komen van de firma Kolen en de mie wordt gemaakt in Nederland met Nederlandse grondstoffen.

Ik heb zó veel ideeën in mijn hoofd, ik moet continu kiezen welke ik ga uitwerken

Wat het waard is

Dat kost meer geld, en dat moet de consument wel begrijpen. We ontwikkelen steeds meer biologische en duurzame producten, maar de consument moet beseffen dat deze ook meer kosten. Ik vind het te gek voor woorden dat we producten en grondstoffen uit andere delen van de wereld halen, omdat het hier een dubbeltje duurder is.

Kwaliteit, lokaliteit en duurzaamheid gaan heel goed samen. Vroeger waren de deuren binnen de sector dicht, nu lossen we dingen samen op. Een goed voorbeeld is het verwaarden van het hele dier. Ieder onderdeel van bijvoorbeeld een kip kan worden gebruikt bij verschillende onderdelen van de industrie. Er kan van alles mee worden gemaakt. Door samen te werken kunnen we dus ook duurzamer werken.

Het gesprek