STAR Case Competition brengt topstudenten en bedrijfsleven bij elkaar

561 keer bekeken

 reacties

Leg ze een lastig vraagstuk voor en je kan als bedrijf rekenen op nieuwe inzichten en mogelijke aanzetten tot een oplossing waar je zelf nooit aan had gedacht. Twaalf teams met internationale en getalenteerde business studenten werkten tijdens de STAR Case Competition maatschappelijke opgaven uit voor het bedrijfsleven. De afgelopen editie van de competitie stond in het teken van de reductie van afval en motiveren van de consument om zo zwerfafval tegen te gaan. “Voor een thema als dit is het heel belangrijk dat de actoren met elkaar in gesprek gaan, want niemand kan het alleen doen.”

foto: RSM STAR

“Voor de studenten is het een case waar een bedrijf echt mee bezig is en niet iets uit een lesboek.” Assistent professor Business Analytics dr. Otto Koppius legt uit waarom de studenten zo graag meedoen met de inmiddels beroemde Case Competition van STAR. “De bedrijven – partners – hebben er ook echt iets aan en gebruiken het bijvoorbeeld voor hun duurzaamheidsstrategie.” Dat samen is het succes van de STAR Case Competition. 

De competitie laat zich het beste omschrijven als een snelkookpan: in weinig tijd veel resultaat realiseren.

Ideeën uit een snelkookpan

De competitie, georganiseerd door studievereniging STAR van Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam brengt bedrijfsleven en onderwijs samen tijdens een week die zich het best laat omschrijven als een snelkookpan: in weinig tijd veel resultaat realiseren.

In deze week werken de studenten aan drie cases uit het bedrijfsleven. Student Business Administration Meike Conijn zat in de commissie van de competitie in april 2018, ze legt uit wat de opzet is: “Twaalf teams van internationale zeer getalenteerde studenten komen naar Nederland om actuele vraagstukken waar bedrijven op dit moment mee te maken hebben, op te lossen. Dit is in wedstrijdverband. Dat betekent dat de teams in de ochtend te horen krijgen wat de casus is, daarover wordt een inleidende presentatie gegeven en vervolgens gaan ze ofwel 10 uur ofwel 24 uur achtereenvolgend hard aan de slag om een oplossing te bedenken.”

Hackaton voor afvalreductie

Terwijl Meike vertelt over de competitie buigen de studenten zich in de kamers van Campus Woudestein over de 24-uurs case van Coca-Cola. “Het gaat goed met de competitie”, zegt ze. “De studenten zijn enthousiast over deze partners, de twee voorgaande 10-uurscases van NederlandSchoon en Hago Airport Services waren een succes.”

Het overkoepelende thema tijdens de editie van 2018 is de aanpak van zwerfafval en het creëren van een schonere omgeving. Elke partner legt de studenten de vraag voor na te denken over inzameling van verpakkingen en hoe consumentgedrag daarbij kan worden beïnvloed, zo ook Coca-Cola. “Het vraagstuk sluit aan bij onze global sustainable packaging-strategie waarin als doelstelling staat opgenomen voor 2030 100% van onze verpakkingen in te zamelen, overal ter wereld”, zegt Hans van Bochove, Vice-President European Public Affairs, Coca-Cola European Partners over de gepresenteerde case. 

Wereldwijd talent betrekken

De deelnemende studenten komen van universiteiten van over de hele wereld, van Thailand tot Canada en Zuid-Korea tot Zwitserland. Allen stuurden ze hun vier beste studenten. Elk team werkt apart aan de casus, het is verboden voor de teams om onderling met elkaar van gedachten te wisselen. “Daar zijn ze ook veel te competitief voor,” zegt Meike. “Ze gaan echt niet hun eigen ideeën verklappen aan de concurrent.”

We hopen dat we met de ideeën die we aanbieden de wereldwijde verandering kunnen versterken en mensen ten goede kunnen beïnvloeden

Tijdens de 24 uur krijgen de teams één keer 18 minuten de tijd om vragen aan de opdrachtgever te stellen. De vragenronde vindt plaats in dezelfde ruimte als waar ze de 24 uur doorbrengen. De ruimte is doordrongen van talent en ongebreideld enthousiasme. De spanning is af te lezen van de gezichten van de vier studenten uit Calgary, Canada, die hun vragen aan Coca-Cola stellen. De pot met antioxidantenpillen staat op tafel. Er ligt een luchtbed met dekbed in een hoek van de ruimte. De berg met snoep, chips en appels is allang aangebroken nu het tijd is voor de vragenronde. In dat ruime kwartier moet het gebeuren: met deze vragen kunnen ze meer grip krijgen op de casus. Wat vinden de studenten ervan dat ze aan de slag gaan voor Coca-Cola? “Niemand wist wie we toebedeeld zouden krijgen, maar toen we hoorden dat we aan de case van Coca-Cola konden werken, waren we heel enthousiast. Het is zo’n groot merk wereldwijd met zo veel macht om mensen te beïnvloeden. We hopen dat we met de ideeën die we aanbieden de wereldwijde verandering kunnen versterken en mensen ten goede kunnen beïnvloeden.”

In gesprek voor een oplossing

De samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs is voor alle partijen interessant. Meike: “Er zijn heel veel partijen verbonden aan dit onderwerp die normaal gesproken niet met elkaar in contact staan. Voor een thema als dit is het heel belangrijk dat de actoren met elkaar in gesprek gaan, want niemand kan het alleen doen. Voor de studenten is het motiverend, omdat ze op deze manier iets kunnen zeggen over de duurzaamheidsstrategie van Coca-Cola. Dit is een live case, een beslissing die hoog op de agenda staat bij een bedrijf, en het bedrijf zit echt te wachten op een antwoord.”

Wij zien hen als de volgende generatie business leaders, dus om hun input te krijgen is voor ons heel relevant

Voor Coca-Cola geldt dat andersom, legt Hans van Bochove uit: “We vinden het belangrijk te investeren in de ontwikkeling van jongeren. Bovendien geeft het ons de kans om een voor ons relevant onderwerp voor te leggen aan een groep met een brede achtergrond. Geografisch komen ze uit zoveel verschillende hoeken, hoe ze met hun context naar dit soort problemen kijken is heel interessant. Het gaat ook om de generatie, wij zien hen als de volgende generatie business leaders, het zijn allemaal business studenten, dus om hun input te krijgen is voor ons heel relevant. Bovendien is het heel leuk om te doen, er was veel energie en enthousiasme in de groep.”

De winnaar is...

De winnaar van deze competitie was het Thaise team van de universiteit in Bangkok. Het juryrapport vermeldt dat het team bijzonder goed begrepen had hoe hun lokale infrastructuur voor inzameling en de economie in elkaar zit en daar een kansrijk idee omheen bedacht had. “Heel leuk en goed uitgewerkt – echt knap in 24 uur,” zegt Hans van Bochove. “De competitie heeft zeker de gehoopte nieuwe ideeën en inzichten opgeleverd.”

Partner worden van de volgende editie?

Ook een case voorleggen aan topstudenten van over de hele wereld? De nieuwe commissie wordt samengesteld en gaat op zoek naar bedrijven die hun vraagstuk willen voorleggen aan de beste studenten vanuit de hele wereld. Ze komen graag met je in contact! Mail de redactie op redactie@nederlandvoedselland.nl en wij brengen je in contact met de nieuwe commissie.

Het gesprek