Gezonde keuzes, wat moet de industrie ermee?

Poll

473 keer bekeken

 reacties

De helft van de volwassen Nederlanders is te zwaar. Bewegen we minder of eten we ongezonder? Met name vet, suiker en zout worden genoemd als risicoproducten. Een deel van de consumenten wil gezonder eten, toch blijkt dat smaak (en prijs) voor het merendeel doorslaggevend is bij maken van keuzes in de supermarkt. Hoe gaat de industrie om met dit dilemma? Wat is de taak van de industrie in het promoten van gezonde keuzes? 

Rene Groen

Algemeen directeur Koninklijke Peijnenburg BV

Of iets wel of niet gezond is, is voor iedereen anders. Daarom moeten we uitgaan van wat een autoriteit als het Voedingscentrum hanteert. De ontbijtkoekproducten van Peijnenburg zien wij als tussendoortjes. Voor zulke versnaperingen hebben zij een aantal criteria vastgesteld met betrekking tot vet, transvet, natrium en suikers. Zo geldt dat een verantwoord tussendoortje minder dan 20 gram toegevoegde suikers per 100 gram mag bevatten en minder dan 110 kcal per portie (en op termijn minder dan 75 kcal). We werken eraan om ook onze producten aan deze voorwaarden te laten voldoen.

Rene Groen
Lees verder

Iedere fabrikant kan wel iets doen om het de consument makkelijker te maken een gezonde keuze te maken

Daar zijn echter wel een aantal haken en ogen aan, want welke richting moeten we daarbij op? We merken dat een deel van de consumenten een gezondere variant wenst, terwijl ook een groot deel niet wil dat er merkbaar iets verandert aan het oude en vertrouwde product. Wat zijn de opties?

Uitbreiding van het assortiment

Een relatief makkelijke aanpak is het introduceren van een gezonder alternatief voor een bestaand product. Peijnenburg Zero hebben we op deze manier geïntroduceerd. We hebben wel gemerkt dat de consument bij het lezen van ‘Zero % toegevoegde suikers’ het product op voorhand al minder lekker vindt terwijl blind getest het juist lekkerder wordt beoordeeld.

Bestaand product aanpassen

Als we de hoeveelheid suikers in reguliere ontbijtkoek willen verminderen, moeten we van iets anders meer erin doen. Dit heeft echter altijd effect op de smaak, de textuur, de prijs of produceerbaarheid.  Meer water betekent een kleffe koek, die sneller gaat schimmelen en vraagt om conserveringsmiddelen (en dat willen we niet). Suikers vervangen door rogge geeft een droge koek, en suikers vervangen door suikervervangers heeft weer impact op smaak en structuur. We zijn er dus nog niet, maar we hopen volgend jaar een grote stap te kunnen zetten na vier jaar onderzoek.

Eerlijke informatie

We zouden de producten ook niet kunnen veranderen, maar wel heldere, eerlijke informatie geven; de belangrijkste gegevens pontificaal voorop de verpakking plaatsen. Zo kan de consument zelf kiezen wat goed voor hem is.

Iedere fabrikant kan wel iets doen om het de consument makkelijker te maken een gezonde keuze te maken. Als aanpassing van het bestaande product niet lukt, dan kan de informatie transparanter of kunnen porties worden verkleind. Niets doen is eigenlijk voor niemand een optie.

Wat vind jij van het perspectief van Rene Groen?

Pierre Wind

Kok

Variatie is één van de belangrijkste pijlers om gezond te eten. Om dit te bewerkstelligen, moeten we – degenen die in de voedselindustrie werken en de overheid – de consument uitrusten met de juiste kennis. Dit moet via verschillende wegen: kinderen via het onderwijs, volwassenen juist via on- en offline media en voor iedereen met eerlijke reclame die het product niet mooier presenteren dan het is. Door middel van voorlichting leren we de burger hoe je door de marketing en de informatie op het etiket prikt. Met deze wapenfeiten, geven we de consument een echte kans een eigen keuze te kunnen maken.

Pierre Wind
Lees verder

Leer de consument dat chips niet hoort bij de eerste levensbehoeften, maar dat het een luxeproduct is

Een van de grootste dikmakers is het eten van teveel koolhydraten. Ik pleit er dan ook voor dat voedselfabrikanten groot op de voorkant van de verpakking zetten: deze verpakking bevat XXX koolhydraten. Niet ‘per 100 gram’ of ‘per portie’, want dan moet de consument alsnog gaan rekenen. Dit vraagt om duidelijke wetgeving over wat de verpakking moet vermelden.

Een aanvulling op een verbeterd etiket is een voedselpaspoort. Ik zie dit voor me als een klein foldertje dat op de verpakking past of opgehangen kan worden bij het winkelschap, met daarin de belangrijkste argumenten om een product wel of niet te kopen. Bij een product als rauwe kip kan bijvoorbeeld worden aangegeven hoeveel water erin zit. En ook: hoeveel kilometer heeft dit product gemaakt? Zijn er hormonen aan toegevoegd? Een instrument als dit kan wettelijk worden beschermd. 

Ik ben tegen elke vorm van verbieden, en pleit in plaats daarvan voor voorlichten. Overheid en industrie moeten de consument leren welke hoeveelheid aan koolhydraten gezond is om binnen te krijgen. Leer de consument dat chips niet hoort bij de eerste levensbehoeften, maar dat het een luxeproduct is: voedselvermaak. Daar is op zich niets mis mee, als je maar gevarieerd eet en weet hoeveel je op een dag mag eten. Je gaat ook niet elke dag naar de Efteling.

Wat vind jij van het perspectief van Pierre Wind?

Willy Gilbert

Voorzitter Diëtisten Coöperatie Nederland

Het is een feit dat consumenten zeer ontvankelijk zijn voor reclame. Veel reclame is misleidend, producten komen gezonder over dan ze zijn. Na een goede screening van de etiketten kun je eruit komen of het product een goede keuze zou zijn binnen een bepaald voedingspatroon. Hiervoor ontbreekt het de meeste mensen aan voldoende kennis en tijd.

Willy Gilbert
Lees verder

Voor een goede route in ‘Voedselland’ moet geïnvesteerd worden om kennis en vaardigheden te verkrijgen

Diëtisten kunnen helpen hoe voedingsmiddelen te beoordelen, zodat de consument uiteindelijk zelf kan bepalen wat past bij een gezonde voeding  of bij de aandoening die hij/zij heeft. De voedingsindustrie moet zorgen dat de gegevens die voor een goede keuze belangrijk zijn, duidelijk, goed vindbaar en goed leesbaar zijn.

Dat past in deze tijd waarin de consument in de war raakt en kritisch moet zien te worden op allerlei gebied. Het zou een fantastische service van de supermarkten zijn om een diëtist in te schakelen om klanten bij te staan op de winkelvloer, daar waar de keuze gemaakt wordt en gezonde voeding begint.

Een rijbewijs haal je ook niet zo maar. Voor een goede route in ‘Voedselland’ moet geïnvesteerd worden om kennis en vaardigheden te verkrijgen. De voedingsindustrie kan de consument hierbij helpen. Wij denken graag mee!

Wat vind jij van het perspectief van Willy Gilbert?

Karin Lowik

Mede-oprichter Fred&Ed

Ik denk niet dat het de taak van de levensmiddelenindustrie is om gezonde keuzes te promoten. Promotie van een gezonde keuze door de industrie zal denk ik met scepsis en argwaan ontvangen worden. Ik denk dat educatie kan helpen en dat onafhankelijke partijen gezonde keuzes moeten promoten. Fabrikanten kunnen zich wel inspannen om hun producten zo gezond mogelijk te maken, maar het is uiteindelijk aan de consument om te kiezen.

Karin Lowik
Lees verder

Voor tussendoortjes bleken moeders het belangrijker te vinden dat ze hun kinderen belonen of verwennen

Wat het voor ons als voedingsmiddelenbedrijf wel eens moeilijk maakt is het verschil tussen wat de burger vindt en wat de consument koopt. Onder kinderen is de toename van obesitas een zorgpunt. Daarom hebben wij met Fred&Ed enkele jaren geleden een aantal verantwoorde tussendoortjes geïntroduceerd, rijstwafels met fruitsmaakjes en reepjes die relatief weinig calorieën bevatten. Kinderen vonden ze lekker, maar moeders kochten ze niet. Voor tussendoortjes bleken moeders het belangrijker te vinden dat ze hun kinderen belonen of verwennen dus moeders grijpen snel naar lekkere koekjes in plaats van gezondere alternatieven.

Ik herken dit zelf als moeder ook wel. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen een gezond basis voedingspatroon hebben met 3 maaltijden per dag en voldoende groente en fruit, maar een koekje tussendoor mag dan ook gewoon lekker zijn, mits het aantal calorieën per portie niet te hoog is. Dus dat is hoe we nu ook naar ons product assortiment kijken. We bieden gezonde producten aan zoals snoepgroente en fruit die in de gezonde basis vallen, maar ook bijvoorbeeld bakmixen om samen koekjes te bakken. Want wij vinden dat samen eten en bezig zijn met eten heel belangrijk is in het dagelijkse hectische gezinsleven. Dus geniet, maar alles met mate!

Wat vind jij van het perspectief van Karin Lowik?

Wat is de taak van de levensmiddelenindustrie in het promoten van gezonde keuzes?