Arla Foods pakt voedselverspilling in de hele keten aan
Karin Egberink

Karin Egberink

Communicatiespecialist, FNLI

1268 keer bekeken

Voedselfabrikanten verwaarden reststromen om voedselverspilling tegen te gaan. Ook het verbeteren van de verpakking of de houdbaarheid kan daarbij helpen. De FNLI wil weten hoe haar leden omgaan met voedselverspilling en de uitdaging waar zij voor staan. Karin Egberink sprak daarom met Arla Foods en Suiker Unie over hoe zij zich inzetten om voedselverspilling te verminderen. In dit tweede deel van het tweeluik Arla Foods: “We hebben geïnvesteerd in een innovatief filter in de productielijnen, waardoor de melk langer vers blijft.”

Verspilling gebeurt in de gehele voedselketen. Voor de voedselindustrie ligt de uitdaging om dat tot het minimum te beperken, niet alleen in de eigen fabrieken, maar ook verderop in de keten bij de consument. In gesprek met marketing director Ernesto Kerkhof en Lindy van der Veen, manager Responsibility van zuivelcoöperatie Arla Foods, leggen zij uit hoe dat bij hun zuivelproducten gaat.

De THT-datum is voor consumenten een van de belangrijkste afwegingen bij de aanschaf van producten

Arla Foods is een internationale zuivelorganisatie en werkt met 11.200 melkveehouders in zeven landen. In Nederland zijn meer dan vijftig boeren aangesloten. Van der Veen: “Het tegengaan van verspilling vinden we bij Arla Foods een belangrijk onderwerp. Geen enkele producent wil dat het product, met liefde gemaakt, wordt weggegooid. We zetten ons daarom actief in om verspilling van zuivelproducten tegen te gaan. De verschillende maatregelen waar we continu aan werken en optimaliseren richten zich op verspilling in de fabriek en het benutten van reststromen voor hergebruik bijvoorbeeld voor de diervoederindustrie. Het aanpassen van producten, duurzame verpakkingen, en portiegrootte. Daarnaast werken we aan het voorkomen van verspilling bij de consument door goede voorlichting over bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum.”

Innovatieve ontwikkeling voor langere houdbaarheid

In de zuivelverwerking wordt continu gewerkt aan het optimaliseren van de productieprocessen. “Een van de belangrijkste innovaties bij Arla Foods is het langer houdbaar maken van verse melk,” zegt Kerkhof. “Er is veel verspilling van zuivel – met name melk – door de consument, omdat het gaat om verse producten met een houdbaarheidsdatum. De THT-datum is voor consumenten een van de belangrijkste afwegingen bij de aanschaf van producten.” Door bacteriën die tijdens opslag, transport en productie in de melk komen, bederft melk relatief snel. Een oplossing is de betreffende bacteriën uit de melk te halen. Arla Foods heeft geïnvesteerd in een innovatief filter in de productielijnen, waardoor de melk langer vers blijft. Op het extra fijne filter blijven de bacteriën achter die melk zuur laten worden. “Het mooie is dat de smaak van de melk hierdoor niet wordt aangetast maar dat de melk twee keer zo lang houdbaar is dan gepasteuriseerde melk die niet gefilterd is,” aldus Kerkhof. Van der Veen vult aan: “Daarnaast heeft het als voordeel dat de melk ook na openen van het pak nog zeven dagen fris en vers blijft voor het einde van de THT.” Hierdoor snijdt het mes aan beide kanten. “Enerzijds kunnen winkels de producten langer aan de consument blijven aanbieden waardoor er bij de supermarkten minder verspilling plaatsvindt en anderzijds krijgt de consument een product dat langer houdbaar is.” 

Portieverpakkingen en handige vouwlijnen

Ook het aanpassen van portiegroottes kan bijdragen aan het verminderen van verspilling. “We zien een groeiende trend dat de consument meer keuzes aangeboden wil krijgen. Waar vroeger het literpak vanille- of chocoladevla op tafel stond, merken we dat de consument binnen een gezin meer keuzes wil. Daarnaast groeit het aantal eenpersoonshuishoudens, zijn mensen meer onderweg en worden er meer tussendoortjes gegeten. Door in te spelen op deze behoeften proberen we verspilling bij de consument tegen te gaan.”

In de praktijk werkt dit alleen niet altijd zo simpel, stelt Kerkhof. “Een voorbeeld hiervan zijn de verpakkingen van 750 milliliter. Niet elk huishouden krijgt een 1-literpak zuivel voor de houdbaarheidsdatum op, maar heeft te weinig aan 500 milliliter. Daarom introduceerden we de pakken van 750 milliliter. Helaas liepen deze helemaal niet goed en zijn ze weer uit de winkels gehaald.” Waarom het niet verkocht? “Dat is soms lastig te achterhalen. Mensen zijn ook gewoontedieren en kopen wat ze gewend zijn”.

Zijn de ontbijtgranen ook in de aanbieding bij een supermarkt, dan zal een promotie met yoghurt goed lopen

Promotiestrategie kan verspilling verminderen

Arla Foods ziet in promoties in de supermarkt een kans om voedselverspilling verder tegen te gaan, er valt nog veel winst op dat gebied te halen. Promoties zijn bijvoorbeeld kortingen als ‘Twee voor de prijs van een’ (multibuy-promotie) of ‘Nu 10% korting op..’ (individuele promotie). Van der Veen legt uit dat je hiermee ook rekening kan houden om verspilling te voorkomen. “Door een andere promotiestrategie te voeren, kan je als producent verspilling tegengaan. Wij doen bijvoorbeeld minder multibuy-promoties, omdat dit stimuleert om meer te kopen dan wellicht nodig, waardoor het voedselverspilling door de consument in de hand werkt.” “Ook andere aspecten spelen een rol”, vertelt Kerkhof. “Denk aan promoties bij concurrentsupermarkten, het weer van dat moment, en de vakantieperiodes.”

Het inschatten van het succes van een promotie is een lastig proces en dus afhankelijk van meerdere factoren. Ook andere promoties in de supermarkt hebben invloed. “Zijn de ontbijtgranen ook in de aanbieding bij een supermarkt, dan zal een promotie met yoghurt goed lopen.” Andersom geldt dat ook. “Biedt de supermarkt een ander zuivelmerk ook met korting aan, dan zal het minder hard lopen. Het gevolg kan zijn dat er yoghurt moet worden weggegooid. Met intensievere afstemming en samenwerking tussen supermarkten en producenten kan er beter worden ingespeeld op de behoefte van de consument, zodat voedselverspilling wordt voorkomen.”