De Consumentenbond heeft idee voor nieuw voedselkeuzelogo

269 keer bekeken

Het Nationaal Preventieakkoord werd op 23 november gepresenteerd. De Consumentenbond pleit voor een regierol van de overheid en wil dan ook in gesprek met staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn & Sport om de voornemens die in het preventieakkoord staan goed uitgevoerd te zien worden. Zo heeft de organisatie wel een idee wat het nieuwe voedselkeuzelogo moet worden.

Het afgelopen jaar liet de Consumentenbond al eerder van zich horen met advies aan de tafel Overgewicht van het Preventieakkoord. Zo pleitte de organisatie voor een Voedselkeuzelogo op de voorkant van de verpakking én waren ze onderdeel van de Alliantie Stop Kindermarketing.

Een nieuw voedselkeuzelogo

Vanaf 19 oktober 2018 mogen fabrikanten het Vinkje (van het Ik-kies-bewust-logo) niet meer gebruiken. Een voedselkeuzelogo op de verpakking blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond wel hard nodig voor de consument om de gezonde keuze makkelijker te maken.

Eén van de maatregelen in het preventieakkoord is een nieuw voedselkeuzelogo. Dit moet er uiterlijk in 2020 zijn. De Consumentenbond noemt het "veelbelovend dat dit geïntroduceerd wordt op basis van onafhankelijk onderzoek, waarbij de begrijpelijkheid en bruikbaarheid voor consumenten leidend is."

Een goed beeld van wat wel en niet gezond is, is volgens de Consumentenbond over te brengen met kleuren. Twee logo’s kwamen daarbij als beste uit de bus: het Nutri-Score logo zoals ze die in Frankrijk gebruiken en het verkeerslichtlogo uit Groot-Brittannië. 

Heb jij behoefte aan een voedselkeuzelogo, en zou één van deze twee je dan helpen?

Consumentenbond voedselkeuzelogo

Beperking van kindermarketing

Ook een verbod op kindermarketing is opgenomen in het preventieakkoord. De Consumentenbond noemt het een veelbelovende stap. Met name “de belofte van supermarkten om te stoppen met brand characters op (eigen merk)producten die die niet aan de voedingskundige criteria van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) voldoen, is een stap vooruit.” Toch is de Consumentenbond ook kritisch. Het verbod van licensed characters (kinderidolen) op verpakkingen door fabrikanten noemt de Consumentenbond een wassen neus. De bond zegt hierover: “Deze belofte werd in 2016 ook al gedaan en wordt nu alleen maar herhaald.” De Consumentenbond wil een beperking voor kindermarketing, alleen producten uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum krijgen daar dan een uitzondering voor.

Regierol voor de overheid

Bart Combée, directeur Consumentenbond vindt het belangrijk dat de overheid het voortouw neemt: ‘Voedselfabrikanten zullen hun etiketten, hun marketing én hun producten verregaand aan moeten passen. Dit zullen ze niet vrijwillig doen. De overheid moet hiervoor concrete en meetbare eisen stellen, met sancties voor de achterblijvers. Laten we leren van eerdere akkoorden waarin vrijblijvendheid troef was. Daarmee is niet of nauwelijks resultaat behaald, simpelweg omdat de gezondheid van consumenten niet op de eerste plaats staat bij fabrikanten. Wij praten graag mee als onafhankelijke partij om de maatregelen uit het preventieakkoord tot een succes te maken.’

Afbeelding: still uit video Voedselkeuzelogo – Actie (Consumentenbond)