PepsiCo kampt met slechte aardappeloogst na extreme zomer

2766 keer bekeken

Afgelopen zomer was er een unieke situatie in Nederland, er was sprake van een lange periode van droogte in combinatie met een dubbele hittegolf. Heerlijk voor de vakantieganger, maar terwijl de hitte de stad overnam werd er een sproeiverbod afgegeven. Menig tuintje bezweek onder de droge en hete zomer. Een te overzien probleem, maar voor de boeren en levensmiddelenproducenten was deze zomer ingrijpender.

Starend naar de strakblauwe hemel, wensten de boeren voor regen. Maar het kwam niet. En dus kopten de kranten dat er in Nederland slechte oogsten zijn. Ook PepsiCo, producent van Lay’s Chips voelde zich maandag genoodzaakt om hierover een bericht de wereld in te sturen. We spraken met Barbara van Verseveld, Senior Director Snacks Benelux bij de chipsproducent om erachter te komen welke effecten de zomer heeft op de chips van Lay’s en hoe ze werken aan een oplossing.

Niet schrikken, maar er is iets aan de hand in aardappelland

“Niet schrikken, maar er is iets aan de hand in aardappelland. In Nederland hebben we een warme zomer met hoge temperaturen en zeer weinig neerslag achter de rug.” Zo opende het bericht van PepsiCo. De unieke weersomstandigheden afgelopen zomer geven de chipsproducent samen met de vaste aardappeltelers in Nederland wel wat kopzorgen. “De combinatie van hoge temperaturen en droogte is funest geweest voor de aardappeloogst, een situatie die we de afgelopen 40 jaar niet hebben gezien”, zegt Van Verseveld. Hierdoor hebben de telers een lagere oogst dan gebruikelijk en ook hebben de aardappels deels een kleiner formaat dan normaal.

De consequenties van de hete zomer

De aardappeltelers en PepsiCo ervaren nu dus de consequenties van de hete zomer. Dit is ook van invloed op de supermarkt, doordat niet alle orders geleverd kunnen worden met aardappels van de vaste telers. Als oplossing koopt PepsiCo aardappels in van de vrije markt. Desalniettemin zijn de aardappels deels toch kleiner en dus zullen consumenten het merken, omdat ze gemiddeld meer kleinere chips in de zakken kunnen aantreffen. Dit is niet alleen het geval in Nederland, ook in België, Frankrijk, Engeland en Duitsland zitten er kleinere chips in de zakken. “We verwachten dan ook dat de supermarkten vragen zullen krijgen over deze andere chips, daarom leggen we graag de situatie uit.”

PepsiCo doet er alles aan om te voldoen aan de vraag naar chips. “De kwaliteit van de chips blijft hetzelfde, maar het productieproces duurt langer.” Kleinere aardappels verwerken kost meer tijd, omdat er meer aardappels verwerkt moeten worden. “Ook zijn de aardappels die nu extra worden ingekocht duurder dan normaal, dit zal uiteindelijk mogelijk effect hebben op de prijs van de chips”, legt Van Verseveld uit. Hoe de situatie effect heeft op de telers? “Telers kunnen zich helaas moeilijk verzekeren tegen dit soort extreme weersomstandigheden. We hebben een jarenlange relatie met veel van onze vaste telers en zijn ons ervan bewust dat we het samen moeten rooien, dus samen zoeken we naar een gepaste oplossing.

De boeren waarschuwden in juli al voor een kleinere oogst door de extreme weersomstandigheden

Toekomstperspectief

Zoals de toekomst zich nu aandient, ziet het ernaar uit dat we vaker extreme weersomstandigheden als deze zullen meemaken. De boeren waarschuwden in juli al voor een kleinere oogst door de extreme weersomstandigheden. Regelgeving staat het niet toe de akkerlanden overal te beregenen met oppervlaktewater. De boeren vroegen in een brandbrief dit toch te mogen doen. “Zomaar een beregeningsverbod opheffen kan niet”, antwoordde minister Schouten. “Voor de toekomst zullen we blijven werken aan het kweken van robuuste, weersbestendige, aardappelrassen”, blikt Van Verseveld vooruit. “PepsiCo werkt nauw samen met haar telers door de juiste aardappelrassen te selecteren die het beste passen bij ieders bedrijf [red: het soort grond waarop de aardappels geteeld worden]. Om zuinig om te gaan met water maken we ook gebruik van bodemvochtsensoren waarmee  gemeten wordt of er wel of niet beregend moet worden.”

De echte oorzaak van de hete zomer, het klimaatprobleem, is iets waar PepsiCo serieus mee bezig is. “We maken daarom bij de fabrieken gebruik van waterzuiveringsinstallaties en er wordt biogas gemaakt van de reststromen. Ook wordt de hitte van de oven hergebruikt om bijvoorbeeld water en gedeelten van het pand mee te verwarmen. De elektriciteit die we inkopen komt van Nederlandse windmolens, we zijn CO2-neutraal voor wat betreft onze elektriciteitsvoorziening.”