Portret: Dennis van Eeten van Mars

2007 keer bekeken

Wie zijn de mensen achter ons voedsel? Dennis van Eeten begon 15 jaar geleden als verpakkingstechnoloog in de Marsfabriek in Veghel. Inmiddels is hij als packaging design & innovation manager verantwoordelijk voor alle verpakkingsinnovaties van de chocoladeproducten van Mars in Europa.

Wat doet een packaging design & innovation manager?

“Ik ben voor Mars Europa verantwoordelijk voor alle verpakkingsinnovaties van onze chocoladeproducten. We hebben diverse merken en verpakkingssoorten die regelmatig worden ververst, vervangen en vernieuwd. Denk bijvoorbeeld aan een wijziging van de vormgeving, of bijvoorbeeld een promotie, zoals de voetbal World Cup of speciale verpakkingen tijdens de feestdagen. Ook zijn er wel eens wijzigingen in formaat, zoals grotere of kleinere stazakken voor M&M’s®, of een code aan de binnenkant van een wikkel. Zo’n code moet gedrukt worden en de inkt moet voedselveilig zijn.”

We hebben diverse merken en verpakkingssoorten die regelmatig worden ververst, vervangen en vernieuwd

“Vanuit de retail komen ook verzoeken, bijvoorbeeld om een ander aantal repen in een doos. Of de vraag naar een nieuw type doos die makkelijker verwerkbaar is op de supermarktvloer. Een doos die je rechtstreeks op het schap kan zetten, zonder dat je repen moet uitladen of in een andere doos moet leggen, bijvoorbeeld.”

Ontwerp je naar vraag of vanuit eigen inzicht?

“Een idee of vraag kan vanuit de markt komen, maar we doen zelf ook suggesties. Het is de kunst om deze twee te matchen, welk probleem hoort bij welke oplossing en andersom. Soms hebben we eerst een oplossing en soms hebben we eerst een probleem of vraag.”

Hoe gaat dat in zijn werk?

“Elk idee of verzoek bekijken we door drie verschillende soorten lenzen: kunnen we het technisch maken, kunnen we het betalen maar vooral: is het ook gewenst? Als mensen er niet op zitten te wachten, dan is het jammer van de tijd en energie die we er in hebben gestoken.”

Hoe kun je het deelgedrag van M&M’s® nog meer stimuleren?

Wat is de meest recente vraag die je vanuit retail hebt gekregen en waar je een oplossing voor bedacht hebt?

“Dat was de vraag, hoe kun je het deelgedrag en het sociale aspect van een merk zoals M&M’s® nog meer stimuleren? Daar is de ‘You and Me-actie’ voor bedacht, waarbij twee stazakken aan elkaar zitten. Want normaal deel je alleen als het zakje open is, maar nu kan je zeggen: ‘Ik scheur er 1 af, dan is er 1 voor jou en 1 voor mij’. Dan begint het delen al, dan heb je het zakje nog niet eens opengedaan.”

Wanneer is een nieuw ontwerp een succes?

“Na lancering bekijken we niet alleen de reactie van de consument, maar ook van de retailer. Dat is ook een heel belangrijke stakeholder. Als hij tevreden is, dan weten wij dat het ontwerp goed is. Dus het is in ieders belang dat de retailer een goed gevoel heeft bij de activiteit en innovatie.”  

Lees ook het tweede deel van ons interview met Dennis van Eeten, waarin hij vertelt over over zijn zoektocht naar een duurzamer, no-waste alternatief voor de wikkel van de repen die Mars produceert. Het bleek ingewikkelder dan gedacht.

Het gesprek