Het dilemma van Peijnenburg

Gesponsord

Een ontbijtkoek zonder toegevoegde suiker en met meer vezels

“Bij de ontwikkeling van nieuwe producten laten we ons leiden door de behoefte van de consument. In 2011 brachten we Peijnenburg Volkoren op de markt, omdat de vraag naar volkoren producten groeide. In 2016 lanceerden we Peijnenburg Zero, als antwoord op de vraag naar minder suiker; de suiker uit het oorspronkelijke recept werd vervangen door de zoetstof xylitol aangevuld met oligofructose, een voedingsvezel afkomstig uit witlofwortel.”

“Steeds meer zien we dat naast de vraag om minder suiker, ook de vraag naar meer vezelrijke producten toeneemt. De nieuwe Peijnenburg Zero Volkoren is een combinatie van de huidige Zero en Volkoren ontbijtkoeken. In de nieuwe koek zitten meer vezels doordat we een hoger percentage volkorenmeel gebruiken; voorheen gebruikten we 51% volkorenmeel, in de nieuwe koek gebruiken we 65% volkorenmeel.* Een plak Zero Volkoren bevat daardoor 6,2 gram vezels.”

Om te mogen claimen dat een product vezelrijk is, moet er 30% meer vezels in zitten dan in andere soortgelijke producten.

Met welke eisen moesten jullie rekening houden bij het ontwerpen van het etiket?

“Sinds kort is er een nieuwe wetgeving voor volkoren van kracht. Een fabrikant mag niet meer claimen dat een product volkoren is zonder het percentage volkorenmeel van het totaal meel te noemen. Op de voorkant van al onze volkoren producten zal vanaf volgend jaar dus ook staan wat het percentage volkorenmeel van het meel is. Het lettertype dat hiervoor wordt gebruikt moet ook aan bepaalde eisen voldoen; het percentage volkoren moet duidelijk naast de volkoren-claim staan, in een lettergrootte dat maximaal 25% afwijkt van de claim.”

“Om te mogen claimen dat een product vezelrijk is, moet het product 6 gram vezels per 100 gram bevatten. Doordat de nieuwe ontbijtkoek 6,2 gram vezels per 100 gram bevat, vezels die afkomstig zijn uit het roggemeel, voldoen wij aan de wettelijke eis en mogen wij het product vezelrijk noemen.’’ (red. aangepast op 8 februari 2018)

Een ontbijtkoek gemaakt van 100% volkorenmeel is droog en rijst niet goed. Het is een soort baksteen.

Waarom is de koek niet gemaakt van 100% volkorenmeel?

“Dat hadden we natuurlijk het liefst gedaan. Enerzijds vragen consumenten daarnaar, anderzijds is het iets wat een consument zou mogen verwachten als hij ‘volkoren’ op het etiket ziet staan. We hebben veel geld gestoken in onze Research & Development afdeling om daar de oplossing voor te vinden, maar het blijkt ontzettend lastig. Een ontbijtkoek gemaakt van 100% volkorenmeel is droog en rijst niet goed. Het is een soort baksteen.”

“We denken niet dat het onmogelijk is om 100% volkoren te halen. Het is een doel dat we voor 2020 willen bereiken. Wel vragen we ons af of consumenten, als ze moesten kiezen, liever een koek willen die misschien minder ‘goed’ is maar wel van 100% volkorenmeel, of eerder een koek die smeuïg en lekkerder is maar niet gemaakt van 100% volkorenmeel?”

Is dit transparant genoeg?

“Bij een product waarop de term volkoren staat, verwachten veel consumenten dat het ook 100% volkoren is, terwijl dit in ons geval praktisch gezien nog niet mogelijk is. Peijnenburg is niet het enige bedrijf dat worstelt met dit volkorendilemma. We willen op het etiket duidelijk maken dat de nieuwe Peijnenburg Zero Volkoren voor 65% volkoren is. Pakken we het zo op de juiste manier aan? Of hebben lezers misschien suggesties om het beter te communiceren?”

*Bij nader inzien heeft de redactie de volgende zin verwijderd: “Ook de oligofructose, die samen met xylitol de suiker uit het oorspronkelijke recept vervangt, draagt bij aan de hoeveelheid vezels.” Het aantal vezels zoals nu in de voedingswaarden tabel staat is volledig afkomstig uit het volkoren roggemeel en de roggebloem, aldus Peijnenburg. De chicorei-wortel vezel en xylitol zijn hierin niet meegenomen.

Inmiddels is Peijnenburg begonnen met het verwerken van jullie feedback. De redactie van Nederland Voedselland blijft de ontwikkelingen volgen.

Hoe een klein land groot kan zijn

Voedselproductie, dat is waar ons kleine land groot in is. Toch zullen we nog veel grootser moeten denken voor een duurzame toekomst. 

Wij vertellen over de zoektocht van de sector. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.

Nieuwsbrief
Nieuwsgierig naar een duurzame voedseltoekomst?