Bij Vrumona sluiten ze tegenwoordig medewerkers van supermarkten en horecazaken op in de frisdrankfabriek. Op vrijwillige basis, dat wel. Midden in die fabriek is namelijk een escaperoom. Waar mensen van supermarkten, restaurants en cafés op heel nieuwe manier Vrumona’s visie op frisdrank kunnen ervaren: 0% suiker is de nieuwe standaard.
Pakken Crystal Clear schieten onder ons voorbij over de lopende band, terwijl we over een lange loopbrug door de fabriek lopen. In de verte vliegen met een veel hogere snelheid blikjes over een andere band. We zijn bij Vrumona in Bunnik; de plek waar Pepsi, Royal Club, Crystal Clear, Rivella en andere frisdranken worden gemaakt. Onze wandeling eindigt bij een deur waar ‘Datalab’ op staat. Als de deur opengaat, komt een blauw schijnsel ons tegemoet. Binnen zien we een aantal kluizen met digitale sloten, waar kennelijk waardevolle frisdrankdata in zijn opgesloten. De deur valt achter ons in het slot, en een klok met rode cijfers begint af te tellen. We hebben nog drie kwartier.
Escaperoom
Het is geen echt datalab, maar een escaperoom. Midden in de fabriek. En teleurstellend voor escaperoomfans: deze kun je niet boeken voor een vrijgezellenfeestje of gewoon een leuke zaterdagmiddag. De escaperoom van Vrumona is alleen toegankelijk op uitnodiging. Tot nu toe zijn het vooral teams van supermarktketens die de escaperoom komen spelen.
Dat blijkt ook meteen als we de eerste raadsels moeten oplossen. We moeten inschattingen maken over verkoopverschillen tussen retail en horeca en frisdrankgebruik bij mannen en vrouwen om een eerste kluis open te kunnen krijgen. Vragen waar retailers dagelijks mee stoeien, maar die voor ons niet bepaald dagelijkse kost zijn. Onze eerste antwoorden kloppen dan ook niet helemaal – de kluis blijft dicht. Opnieuw proberen, terwijl de tijd wegtikt. Het schijnt dat het team van de PLUS-supermarkten de hele escaperoom in 25 minuten heeft gedaan. Wij zijn al blij als we er überhaupt binnen de tijd uitkomen.
Proeven of het smaakvol is
Gelukkig blijft het niet bij kennis van de markt. Wat later mogen we ook onze smaakpapillen laten werken, in een test waaruit moet blijken of we verschillende lemon-drankjes uit elkaar kunnen houden. Van 7UP tot Royal Club Bitter Lemon tot Crystal Clear Sparkling Lemon. Zonder bijbehorende verpakking kunnen we alleen op de smaak afgaan. Niet veel later zijn we ook in de weer met suikerklontjes wegen, om suikerverschillen in verschillende frisdranken zichtbaar te maken.
‘Er zijn veel vooroordelen over de smaakkwaliteit van light of suikervrije producten’, vertelt Maureen. ‘Met deze opdrachten laten we de deelnemers zelf ontdekken dat frisdranken met weinig of géén suiker, toch net zo smaakvol kunnen zijn. Tegelijkertijd laten we de spelers ook ervaren hoeveel suiker er nou echt in andere frisdranken zit. Dat blijkt best confronterend.’
We laten de spelers ook ervaren hoeveel suiker er nou echt in andere frisdranken zit. Dat blijkt best confronterend.
Elk jaar 5 procent minder calorieën
Het klinkt misschien wonderlijk dat een frisdrankfabrikant zo kritisch kijkt naar suiker. Maar 0% suiker is de nieuwe standaard, vinden ze bij Vrumona. Het bedrijf stelt zich sinds 2015 ten doel om suiker zo veel mogelijk uit te bannen. ‘En dat gaat goed’, zegt Maureen. ‘De hoeveelheid calorieën in ons totale frisdrankaanbod daalt elk jaar met vijf procent. Dat zie je ook terug in ons promotie-budget. Ruim tachtig procent daarvan gaat naar de gezondere merken’, zegt Maureen IJland, shopper marketing manager bij Vrumona. ‘Als we een campagne doen met Pepsi, dan kiezen we altijd voor Pepsi Max.’
Misverstanden over suikerloze frisdranken zijn er nog genoeg. Reden voor Vrumona om de consument van informatie te voorzien. Liefst via de winkels, want dat is de plek waar mensen hun keuzes maken. ‘Het aanbod in de winkel bepaalt in zekere zin ook de vraag van de shopper’, zegt Maureen. ‘We hebben uiteraard niet voor het zeggen wat winkels doen, maar we kunnen wel adviseren.’
De escaperoom is een nieuwe manier om dat advies op onze klanten over te brengen. ‘Dat kun je met een presentatie doen’, vertelt Sonja Roozenboom van Vrumona. ‘Maar we zochten wat meer beleving. Frisdrank staat tenslotte ook voor fun.’
Laagcalorisch moet links
Het spel van de escaperoom laat ook heel duidelijk voelen dat partijen in de frisdrankenwereld moeten samenwerken om de consument gezondere keuzes te laten maken. ‘Wij kunnen wel gezondere frisdranken maken, maar dan moeten mensen ze ook kiezen’, zegt Sonja. ‘Winkels kunnen daarbij helpen. Wij willen bijvoorbeeld graag dat laagcalorische keuzes links in het schap staan. Dat is namelijk waar de blik van iemand in de winkel begint. Die staat voor het schap met frisdranken, en kijkt van links naar rechts. Wij willen graag dat hij de gezonde keuzes dan eerst ziet.’
Langzaamaan komt er ook wel echt een verandering op gang. ‘Vooral in de retail is dat duidelijk zichtbaar’, zegt Sonja. ‘Daar zie je al meer verandering dan in de horeca.’
‘In restaurants en cafés blijf je toch vooral de traditionele producten zien’, voegt Maureen toe. ‘Mensen zijn daar ook iets minder bezig met gezonde keuzes. Als je in een restaurant zit, ben je een avondje uit. Dan doet het er minder toe. Al zien we bijvoorbeeld wel dat steeds meer mensen een Rivella bestellen in een restaurant of café. Rivella was het eerste light-product in Nederland.’
De tijd dringt
Met nog maar anderhalve minuut op de klok beginnen wij aan suikerberekeningen die de laatste kluis moeten openen. We mogen maar drie keer een foute code invoeren en we hebben al één keer een totaal verkeerde code ingetoetst. Na een eventuele derde foute poging moeten we drie minuten wachten tot we het opnieuw kunnen proberen – en zo veel tijd hebben we niet meer. 45 seconden op de klok. Onze tweede berekening levert een nieuwe code. We toetsen hem in – en klik, de kluis schiet open. De klok stopt – met nog maar 30 seconden over. Er ligt een instant-fotocamera in de kluis. De deur van escaperoom gaat open, en een medewerker van Vrumona komt binnen om met de instantcamera een foto van ons te maken. Team Nederland Voedselland heeft het gehaald, en komt op het scorebord van de escaperoom. Helemaal onderaan, dat wel. Maar we hebben het gehaald. Als we weer naar buiten lopen, schieten de pakken Crystal Clear nog steeds onder ons door, en verderop de blikjes, die veel sneller gaan. We turen om ons heen, en het lijkt erop dat we in de hele fabriek alleen maar frisdranken zonder suiker op de lopende banden zien rollen.