De Nederlandse voedselindustrie heeft een leidende rol in het verduurzamen van de wereldwijde voedselketen. Het is een industrie die met name door mannelijke CEO’s wordt gedomineerd, maar er zijn uitzonderingen. Voor Internationale Vrouwendag 2021 gaan wij in gesprek met Meiny Prins, CEO bij Priva. Zij heeft een sterke visie op verstedelijking en is niet bang om daarin het voortouw te nemen. Hoe kijkt zij naar deze dag?
Meiny, je bent een vrouw op een missie. Je bent ’thought leader’ op het thema duurzame stedelijke delta, zoals we zien in de video (klik op de header, in de hoofdstukken van de video zie je wanneer het over de Sustainable Urban Delta’s gaat).
Wat betekent Internationale Vrouwendag voor jou?
Ik ben erg geïnspireerd geraakt door The Hunger Project. Het kijkt naar de lokale situatie en stemt daar de ambitie op af. Maar feitelijk zet het vrouwen centraal in het bestrijden van chronische honger en armoede. Ik was zelf getuige van een van hun projecten in Benin.
Je zag meteen dat het vooral vrouwen waren die hier het voortouw namen, zoals bij het oogsten, bewerken en veilig bewaren van het voedsel om daarmee honger te voorkomen gedurende een aantal maanden per jaar. En bij het project in India zie je dat vooral samenwerkende vrouwen het verschil maken. Als er meer vrouwen komen, zijn er weinig mannen die daar dan weerstand aan kunnen bieden.
Wat kun je zeggen over de posities van vrouwen in de tech- en voedselsector?
Het is voor mij wel duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is. De wereld zou echt beter af zijn met meer vrouwen in leidinggevende posities. En dat kan best! Ik heb mijzelf er nooit gehinderd door gevoeld, dat ik een vrouw ben in een wereld die met name door mannen wordt gedomineerd.
Vrouwen zijn geneigd te denken: “drie keer links is ook rechts”.
Maar dat is ook een omweg waarin je nieuwe verbindingen
kunt leggen. Gecombineerd met de doelgerichtheid van
mannen, is dat juist een mooie mix.
Wat is jouw boodschap aan de vrouwelijke young professionals van de voedselwereld?
Door mannelijke leiders van bedrijven ben ik regelmatig gevraagd om eens met hun dochters te praten. Zij willen dat hun bedrijf wordt overgenomen, maar met name dochters schijnen daar vaak nog over te twijfelen. En dat terwijl ik in een wetenschappelijk artikel tegenkwam dat dochters vaak succesvoller zijn dan zoons, als ze de onderneming overnemen van de oprichter. Juist omdat ze misschien iets minder direct op het doel af willen gaan. Dus mijn boodschap zou zijn: spring vooral in het diepe, je hebt niks te vrezen!
Nederland Voedselland publiceert verhalen over transities binnen het Nederlandse voedselsysteem. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.