Perfect als tussendoortje, op hete zomerdagen, tijdens een vakantie, in de tuin, onderweg of als toetje: het ongekend populaire Raket-ijsje. Al likkend, sabbelend of bijtend eten we het oranje sinaasappelijs en het gele ananasdeel op. Die kleuren smaken goed, maar niet zo goed als het frambozenijs bovenin het raketje. Want het rode topje vinden de meeste mensen het allerlekkerst. Hoezo zit het lekkerste, en daarmee kleinste deel dan eigenlijk bovenin een Raket-ijsje? Waarom is het grootste deel van het ijsje niet rood? We vragen het aan de producent van het beroemde ijsje, Unilever.
In 1959 verkocht Unilever zijn eerste ijsje, dat ‘Fruti’ heette. Het had twee smaken: framboos en sinaasappel. Later werd de smaak van ananas toegevoegd, en daarmee was de Raket geboren. Unilever lanceerde het ijsje in 1962, toen de ruimtevaart in opkomst was. ‘In 1961 maakte de Russische kosmonaut Joeri Gagarin als eerste mens een reis door de ruimte.’ vertelt Marlous den Bieman van Unilever Benelux.
‘Dat het rode puntje – het deel dat veel mensen als het lekkerst ervaren – bovenop het raketje zit, is toen zo ontstaan.’
Een zorgvuldige opbouw
Dat het rode smaakje bovenaan zit, is volgens Robin Misdorp van OLA IJs Nederland (een merk van Unilever) makkelijk te verklaren.
Maar er is nog een reden dat het kleinste, rode deel in de punt zit. ‘De receptuur en de smaakbeleving van de Raket is heel zorgvuldig opgebouwd. Als je bovenaan begint en het ijsje smelt, combineer je vervolgens de frambozensmaak met het eerstvolgende deel: de oranje sinaasappelsmaak. Daarna wordt het een combinatie van sinaasappel en het gele ananasdeel. Die smaken passen perfect bij elkaar. Daarom is de Raket-oervariant sinds 1962 onveranderd gebleven.’
Verandering van ijs doet niet eten…
Op de vraag of de ijsjesmaker het aan zou durven om de samenstelling van de Raket eens te veranderen, lacht Misdorp. Unilever weet dat verandering aan het 58-jaar oude raketje bijzonder gevoelig ligt. In 2007 veranderde de ijsjesfabrikant de samenstelling van het ijsje – voor het eerst sinds 1962. Hoewel er volgens de fabrikant daardoor meer echt fruit in de Raket zat, waren de consumenten er niet van gediend.
‘Zij wilden de ouderwetse smaak terug’, vertelt Misdorp. Vanwege de actie Geef het raketje zijn oude topje terug, besloot het bedrijf de verandering gauw terug te draaien. ‘Als we de receptuur en de kleuren veranderen, veranderen we de smaak van het raketje. Het wordt dan een heel ander ijsje.’
Unilever verkoopt per jaar zo’n 55 miljoen Raket-ijsjes. ‘Al 58 jaar is de Raket het meest verkochte waterijsje. Vooral kinderen eten het, maar het is tegenwoordig ook echt een traktatie voor vier generaties geworden. Je komt het raketje overal tegen: op festivals, als je onderweg bent, op het strand en uiteraard in de supermarkt. ‘Dus laten we vooral niets meer doen aan de aloude receptuur van de Raket’, zegt Misdorp lachend. ‘Nooit meer!’
Anniek is sinds 2019 storymaker bij Nederland Voedselland. Ze vertelt verhalen over duurzame ontwikkelingen, en is altijd op zoek naar verrassende inzichten over de productie van ons voedsel.