Als we in een drankenspeciaalzaak of in de kroeg om speciaalbier vragen, kijkt niemand gek op. We lijken prima in staat om het speciaalbier de onderscheiden van gewone pils. Wij vragen ons af wat speciaalbier zo exclusief maakt, en wanneer het bier als speciaalbier gelabeld mag worden. We vroegen het aan biersommelier Henri Reuchlin, initiatiefnemer van BIERburo.
“De term speciaalbier is ontstaan in de jaren tachtig. Belgische bieren met andere smaken dan de gewone Nederlandse pils wonnen destijds steeds meer terrein in ons land. Om in te spelen op deze trend, startten de Nederlandse brouwers met het maken van nieuwe bieren die andere smaken hebben. De term speciaalbier is dan in Nederland geboren. Er bestaat geen wettelijke definitie voor speciaalbier. Het is een term die we gebruiken om alle bieren die niet onder de noemer pils vallen mee aan te duiden.”
Het brouwen van een mooi pils is een echte kunst, en zeker geen makkelijke klus
Bier is van zichzelf al speciaal
“Met de groei van het aantal brouwerijen in Nederland eind jaren negentig, groeit het aantal soorten bier. Het is een keerpunt waarop de term speciaalbier steeds verder in onbruik raakt. Tegenwoordig zie je dat bieren meestal met hun type worden aangeduid. Denk bijvoorbeeld aan witbier, bockbier, IPA en kriek. Om duidelijkheid te scheppen in de wildgroei aan biersoorten zie je steeds vaker dat ze ook worden ingedeeld in smaakgroepen zoals: fris & fruitig, soepel & subtiel, amber & elegant, blond & krachtig, donker & rijk, intens & uitdagend. Zo is het makkelijker om te kiezen tussen al die verschillende flesjes.”
“Het vervagen van de term speciaalbier is ook iets goeds. Het brouwen van een mooi pils is een echte kunst, en zeker geen makkelijke klus. Door de grote hoeveelheid die we ervan maken, zijn we vergeten hoe speciaal die ‘gewone’ pils eigenlijk is.”
Over Henri Reuchlin
Henri Reuchlin is coördinator van de Stichting Bieropleidingen Nederland en voorzitter van de European Beer Consumers Union EBCU. Daarnaast is hij voorzitter van het platform Week van het Nederlandse Bier en medeoprichter van de Dutch Beer Challenge. Ook is hij redacteur van de Nederlandse glossy Bier!.
Nederland Voedselland publiceert verhalen over transities binnen het Nederlandse voedselsysteem. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.