Wie zijn de mensen achter ons voedsel? Hans Zevenhek, kwaliteitsmanager bij koffiebrander SMIT&DORLAS, vraagt zich serieus af of er in de toekomst nog wel genoeg koffie is om te branden. Duurzaam inkopen is dus het devies, maar door klimaatverandering zullen koffiebonen hoe dan ook schaarser worden, en de koffie dus duurder. Hans vertelt over zijn werk bij SMIT&DORLAS.
Van het uitladen van de grondstoffen in de haven tot de levering van het eindproduct bij de klant: het waarborgen van de kwaliteit is iets wat in alle stappen van het proces terugkomt. Als manager van de afdeling Kwaliteit en Inkoop Koffie ben ik dan ook bij alle stappen in het proces betrokken.
Ons credo is om als bedrijf te groeien, maar klein te blijven denken en te handelen. We branden 40 à 50 ton koffie per week en produceren niet maximaal, maar zo optimaal mogelijk. Door in kleinere hoeveelheden te branden kunnen we een goed product serveren aan de consument en blijven we ook flexibel, waardoor we snel kunnen inspringen op nieuwe aanvragen. Ik ontwikkel regelmatig nieuwe koffie voor een klant.
Een toekomst zonder koffie
Ik zie in de voedselketen dat we heel afhankelijk zijn van de oorsprong van een grondstof. Dat wordt erg lastig in de toekomst, omdat koffie door de klimaatverandering schaarser en dus ook duurder zal worden. Ik vraag me af of ik in de toekomst nog wel het product kan maken dat ik nu maak. De vraag is: wie is de boer van de toekomst? Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en zal hoogstwaarschijnlijk een bepalende factor gaan worden. Je moet als bedrijf hierin investeren om verder te komen.
Optimaal produceren is dus ook belangrijk met het oog op de toekomst. Willen we in de toekomst nog kunnen genieten van een kopje koffie, dan moeten we duurzame keuzes maken. Dat betekent dat we geen koffie in bulk kopen en dat we over moeten stappen op verse oogst (current crop), dat is oogst die rechtstreeks van het land komt.
Oude technieken innovatief inzetten
We werken in de branderij veel met computers om menselijke fouten en afval tot een minimum te beperken. Zo hebben we een koffiebrander uit 1933 gemoderniseerd, zodat we deze nu met een USB-kabel aan een laptop kunnen hangen.
Het maakt me blij wanneer ik merk dat iemand zijn ultieme product heeft gevonden bij ons
We hebben zo’n 140 koffierecepten, en dat aantal blijft stijgen. Nieuwe koffie maken is het allerleukste onderdeel van mijn vak. Het komt voor dat de klant vraagt om een koffie die nog niet bestaat of in de vergetelheid is geraakt, ik zorg dan dat die koffie er komt. Dit houdt in dat ik mij bezig houd met zowel het reproduceren van bestaande recepten als het ontwikkelen van nieuwe. Dat laatste kan bijvoorbeeld door bonen met een andere oorsprong te gebruiken, of door de branding aan te passen. Het maakt me blij wanneer ik merk dat iemand zijn ultieme product heeft gevonden bij ons. Ik vind het fantastisch als ik in een winkel ben en iemand vertelt mij heel enthousiast over hoe lekker hij een koffievariant vindt, zonder te weten dat ik degene ben die de koffie heeft gemaakt!
Nederland Voedselland publiceert verhalen over transities binnen het Nederlandse voedselsysteem. Eerlijke verhalen over kleine en grote stappen, en over misstappen. We kijken buiten de grens, in ons land, en bij ons thuis.