Hoe krijgt een snoepfabrikant het eigenlijk voor elkaar om in elk doosje snoep evenveel exemplaren van dezelfde smaak te stoppen? En baal jij ook als er van uitgerekend jouw lievelingssmaak minder exemplaren in zitten? Wij wel. We belden daarom eens met Janna van Dorst, de brandmanager van Autodrop, om te vragen hoe zo’n snoepmix nou tot stand komt.
Het is weliswaar niet de grootste ramp ter wereld, maar toch wel even balen als je een doosje Autodrop opent en er zitten maar twee van je favoriete snoepjes in – in ons geval de rode en paarse Cadillacs – en vier keer zoveel zoete drop Kevers – onze minst favoriete. De charme van een doosje snoepmix is natuurlijk dat je verschillende smaken krijgt. ‘Precies, voor ons is het belangrijk dat we een mix samenstellen die aansprekend is voor zoveel mogelijk consumenten,’ legt Janna uit. ‘De zoete drop is overigens de meest gegeten smaak in Nederland binnen het dropsegment,’ voegt ze er licht geamuseerd aan toe.
De ideale mix staat niet altijd gelijk aan precies evenveel van elke smaak in een product.
De ideale mix
‘Die samenstelling wordt tijdens de ontwikkeling van een nieuw product bepaald door de afdelingen productontwikkeling en marketing’, vervolgt Janna. ‘Wij stellen de ideale mix samen op basis van consumentenonderzoek, marktresultaten en productiemogelijkheden.’ De ideale mix staat dus niet altijd gelijk aan precies evenveel van elke smaak in een doosje of zakje. Consumentenonderzoek doet Autodrop op twee manieren. ‘We nodigen consumenten uit voor kleine groepssessies, waarbij maximaal tien mensen aan tafel zitten en brainstormen over wat ze leuk en lekker zouden vinden.’ Iedereen mag zich voor deze sessies aanmelden. De enige voorwaarde: je snoept weleens.
Vervolgens worden de concrete ideeën getoetst bij een groter aantal consumenten via online vragenlijsten. Marktresultaten laten daarnaast zien welke snoepjes goed verkopen. ‘We onderzoeken dan ook of we deze misschien samen in een mix kunnen zetten.’
Eerst in de mix, later als single item
Het is je misschien opgevallen dat het ook andersom werkt. ‘Soms merken we dat er uit een mix veel vraag is naar een bepaald snoepje, dan gaan we onderzoeken of we het ook als single item kunnen verkopen.’ Ten slotte moet een bepaald idee ook haalbaar zijn. ‘De machines in onze fabriek moeten het ook kunnen maken.’
Mixen en verpakken
Wanneer de verhoudingen van een mix zijn bepaald, wordt dit gecommuniceerd naar de medewerkers in de fabriek die kilo’s verschillende soorten snoep in de verpakkingsmachine gieten. ‘Op schermen naast de machines staat in welke verhoudingen dit moet gebeuren.’ In die machine vinden vervolgens twee processen plaats: eerst worden de snoepjes gehusseld, wat kilo’s aan snoepmix oplevert. Vervolgens wordt de juiste hoeveelheid afgewogen dat individueel verpakt wordt in een zakje of doosje.
Hoe werkt het precies?
Maar hoe kan het dan dat het ene doosje soms meer van de ene smaak bevat dan het andere doosje uit dezelfde mix? ‘De hoeveelheden per zakje of doosje zijn veel kleiner dan de totale batch, denk aan 150 tot 250 gram,’ vertelt Janna. ‘Daardoor kan het, ondanks het mixproces, voorkomen dat er in verschillende verpakkingen soms meer van de ene smaak zit dan de ander.’ Van iedere productie worden bij Autodrop referentiemonsters bewaard, die de kwaliteitsafdeling beoordeelt op onder andere smaak, structuur en werkelijke mix. ‘Als deze monsters niet voldoen aan onze kwaliteitseisen, dan blokkeren we de productie en worden de snoepjes niet verkocht.’ Een Cadillac die meer op een Dubbel Dekker lijkt komt bijvoorbeeld niet in de doos.
De verhouding aan smaakjes per verpakking is dus van te voren bepaald op basis van consumentenwens, verkoopresultaten en haalbaarheid qua productie, maar de verdeling over de doosjes wordt niet exact geteld. Het is daardoor altijd mogelijk dat deze een beetje afwijkt.
Veerle werkt sinds 2014 bij Het Portaal en schrijft al vanaf 2017 regelmatig voor Nederland Voedselland. Als lid van de gastredactie weet zij altijd de kern van een stuk te vatten, zonder complexe vragen uit de weg te gaan.